Technicznie - o olejach

Dodane: 02-08-2016 09:16
Technicznie - o olejach smary przemysłowe

Wymiana oleju w samochodzie

Dokładne zaplanowanie wyjazdu wakacyjnego obejmuje także przygotowanie samochodu do dłuższej jazdy, która będzie mogła być bezpieczna i szybka. Na pewno wszystkim turystom będzie zależało na tym, żeby ich samochód był sprawny i bezpieczny zwłaszcza, jeżeli podróżują z dziećmi lub większą liczbą pasażerów. Dobre przygotowanie samochodu oznacza sprawdzenie jego hamulców i opon, a także wybranie takiego oleju samochodowego, który będzie odporny na działanie wysokich temperatur, a dzięki temu unikniemy w czasie podróży dodatkowych przerw, które musielibyśmy przeznaczyć na schłodzenie silnika. Czasami trzeba będzie, więc wymienić dotychczasowy olej silnikowy, który już posiadamy, na bardziej specjalistyczny.


Rola smaru - kilka faktów

Smarowanie ? doprowadzenie smaru stałego (plastycznego), ciekłego (oleju), ciała stałego (np. dwusiarczek molibdenu, grafit) bądź gazowego w miejsce styku współpracujących części maszyn lub urządzeń. Przy konstrukcji poszczególnych węzłów tarcia, należy przewidzieć odpowiednie smarowanie, gdyż ma ono decydujący wpływ na zużycie cierne a tym samym ich niezawodność i trwałość oraz na straty mocy (dyssypację). Środek smarny jest częścią konstrukcyjną maszyny. Najkorzystniejsze smarowanie uzyskuje się dzięki środkom smarnym płynnym, gdyż najłatwiej i najprecyzyjniej można je doprowadzić do węzłów tarcia.

Zadania smarowania :

zmniejszanie tarcia,
usuwanie zanieczyszczeń ze współpracujących części,
ochrona przed korozją,
odprowadzenie ciepła z obszaru tarcia,
tłumienie drgań,
amortyzacja obciążeń uderzeniowych,
zmniejszenie luzów i skutków ich powiększania się.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Smarowanie


Definicja smaru

Smar ? substancja zmniejszająca tarcie między powierzchniami przedmiotów, które stykając się ze sobą tymi powierzchniami, poruszają się względem siebie. Smar działa na zasadzie wniknięcia w szczelinę pomiędzy tymi powierzchniami i utworzenia tam warstwy poślizgowej poprzez całkowite odseparowanie od siebie tych powierzchni.

Poszczególne smary mogą mieć różne konsystencje: od stałej, poprzez półpłynną, płynną aż do gazowej.

Smary zawierają substancję nośną, mająca właściwości ślizgowe - towot, olej silikonowy oraz substancje dodatkowe, decydujące często o przeznaczeniu smaru. Do smarów często dodaje się: PTFE (Teflon, Tarflen), dwusiarczek molibdenu, grafit lub miedź. Dodatki zapewniają wytworzenie prawidłowej warstwy poślizgowej.

Smary zazwyczaj spełniają jednocześnie dodatkowe funkcje, takie jak np. usprawnienie odprowadzania ciepła, ochrona antykorozyjna. Niektóre nadają się do stosowania w urządzeniach mających kontakt z żywnością (PTFE, silikon).

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Smar



© 2019 http://informator.suwalki.pl/